Самоаналіз уроку української
літератури,
проведеного Гончаровою
Мариною Юріївною
22.11.12 в 9-А класі ЗОШ № 61
Керівник від бази практики - Малицька Надія Миколаївна
Тема
уроку: Іван
Котляревський. Життєпис письменника. Творчість митця - новий етап у розвитку
національного самоусвідомлення українців.
Тип
уроку: засвоєння
нових знань і формування умінь. Урок-подорож.
Відповідно до
календарно-тематичного планування на вивчення нової української літератури та
творчості І. Котляревського й Г. Квітки-Основ'яненка відводиться 13 годин.
Проведений урок - другий у системі уроків, знайомство з життєписом письменника,
усвідомлення ролі і місця Котляревського в літературному процесі. На наступних
уроках робота буде спрямовуватися на детальне знайомство з твором, з
тематикою, ідеєю, героями та їх образами.
Відповідно до вимог навчальної програми і календарно-тематичного
планування було визначено мету уроку: детально ознайомити учнів із
життям і творчістю письменника, допомогти учням з'ясувати роль і місце І.
Котляревського в літературному процесі;
показати Котляревського як автора Енеїди, були розглянуті передумови
створення Енеїди та історія створення Енеїди; дати поняття термінів з
теорії літератури; розвивати вміння школярів робити висновки, грамотно
висловлювати власні думки, почуття, спостереження; формувати в учнях
високі людські якості: взаємоповагу, взаємодопомогу, чуйність, людяність.
При плануванні та
проведенні уроку було дотримано основних загальнодидактичних вимог: урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, створення емоційно-актуальної атмосфери навчання, педагогічний такт і культура мови, пізнавальна самостійність учнів, чітке визначення освітніх, виховних і розвивальних завдань уроку, раціональне використання кожної хвилини уроку, використання активних методів навчання, зв’язок з раніше вивченим досвідом, набутим учнем, чітке формулювання освітніх завдань загалом і складових елементів, їх зв'язок з розвивальними і виховними завданнями, вибір форм організації, що забезпечує максимальну самостійність у навчанні учнів.
Вибір тип та структура
уроку зумовлені метою та завданнями уроку: урок засвоєння нових
знань і формування умінь складався із шести логічно взаємозв`язаних
етапів: організаційний момент; актуалізація навчальної діяльності, повідомлення
теми і мети уроку; знайомство учнів з життєписом письменника; формування умінь
і навичок учнів з теорії літератури; підведення підсумку уроку; повідомлення
домашнього завдання, оцінювання. Така послідовність роботи відповідає логіці
навчального процесу – від формування мотиву до практичного результату.
Підготовка до уроку складалася з визначеннями
цілей та завдань уроку, ознайомлення з матеріалом підручника, відбір додаткової
інформації, складання конспекту уроку, визначення найдоцільніших методів та
прийомів уроку, підготовка учнів до випереджальних, індивідуальних завдань.
На початку уроку було вступне слово вчителя,
це сприяло створенню творчої атмосфери в класі, також було повідомлено що це
урок урок-подорож, що сприяло зацікавленню та активізації
пізнавальної діяльності учнів.
Знайомство з
особистістю письменника відбувалося з опорою на ілюстративні
матеріали, та різні шляхи подорожі минулим, а саме сходження "сходинками
пізнання", метод "ПРЕС", зустріч з теорією літератури, складання
сенкану, робота в групах. Учні згадали вже знайомі віхи з життя
письменника та відкрили нові до цього незнані факти. Довели свою точку зору з
проблемних питань, обґрунтували свої відповіді, спільно дійшли
вірного визначення. Познайомилися з теорією літератури, визначили поняття
необхідних термів. Закріплення відбулось у вигляді сенкану та роботи в групах.
Така робота: пригадування, порівняння,
спостереження, прогнозування, підбиття підсумків висловлювання
власних вражень, забезпечила активність учнів та викликала зацікавлення у
подальшій роботі.
Первинне знайомство з
твором почалося з знайомства з історичної ситуації тогочасу, з історії
написання твору.
Урок можна вважати результативним, а мету
досягнутою, що підтверджується правильними відповідями учнів.
Також хотілося б додати, що загалом урок пройшов вдала, цікаво, мені все сподобалось, все встигла, все як планувалося, але це я ще відео не дивилась, тому може моє враження ще зміниться.
ОтветитьУдалитьОтже я задоволена, сама отримала насолоду от всього того, що відбувалося. Величезне і щіре ДЯКУЮ дітям, мої лапулі. Вони мені дуже допомогли і в емоційній підтримці, і за активність і за виконання домашнього завдання.
Єдине, щоб я змінила або підкорегувала, то це роботу в групах, якось. щось було не те, діти не поставились до цього так як потрібно було. Це моє недопрацювання. Таку роботи готувати потрібно ретельніше і продумувати мотивування. Отже є над чим працювати. Звісно я розумію, що якщо прискіпливо оцінювати мій урок, там знайдеться багато чого, що я недоробила чи там ще щось, але на даному етапі я задоволена.
Завтра в мене чекає ще один заліковий. вже не так страшно, але розумію, що часу обмаль, а так хочеться поспати))) Ось таке)) Успіхів усім на залікових!
Звертаю увагу, залікові - це це найцікавіші щодо тематики, виношені, продумані уроки. Марина Юріївна не завершує свою практику, але з огляду на тематику уроків саме ці були відбрані як залікові. Далі вона продовжить роботу з учнями, оскільки теми її науковї роботи вимагає ще подальших відкриттів.
ОтветитьУдалитьВідгук на урок Марини Юріївни читайте на "Практика..."
Робота в групах тільки на перший погляд здається простою. Насправді ж вимагає великої підготовки й "тренування". Дітей потрібно привчати ПРАЦЮВАТИ в групах, відчувати власну відповідальність за спільний результат, тому цілком зрозуміло, якщо вчитель не практикує такої форми, то вона для них не зовсім зрозуміла. Потім усе "стане на свої місця"
ОтветитьУдалитьЯ зрозуміла в чому була проблема з групою, я її якісно не перевірила..діти об'єднались швидко, діти працювали, обговорювали, намагалися дещо підглядати у підручники, це все чудово.
ОтветитьУдалитьАле потім, представник від групи встав і оголосив результати, інші групи їх не слухали, а потрібно було б, щоб додали, те що вини не сказали. потрібно було доповнювання включити в критерій оцінювання. Але я не встигала..залишалось зовсім мало часу. Ось і змазана кінцівка..єх...на майбутнє буде!